Compassie Training

Eerstvolgende training: 13 januari t/m 3 maart 2022, Amsterdam

 

Heb je eerder een mindfulnesstraining gevolgd en was je ook zo blij met de rust en ontspanning die het je gaf? Heb je nu behoefte aan vervolg en verdieping? Omdat je merkt dat je het lastig vindt om het bij te houden en je leven (weer) overgenomen lijkt te worden door je volle agenda en al je verantwoordelijkheden en verplichtingen? 

Dan is deze compassietraining een mooie volgende stap.

Met deze training gaan we verder waar we met de mindfulnesstraining zijn gebleven. Veel van onze deelnemers zijn dan ook oud-deelnemers van onze mindfulnesstraining.

Je wordt je (nog) meer bewust van je gedachten en je patronen en je ziet (nog beter) wat je doet en waarom. Zo helpt deze training je om je eigen coach te worden. Je voelt beter aan wat je nodig hebt en je gaat beter voor jezelf zorgen.   

Compassie voegt daar nog iets heel waardevols aan toe: je gaat vriendelijker, begripvoller en minder oordelend naar jezelf (en anderen) kijken. Je ziet dat je ook maar een mens bent en dat wat je doet goed genoeg is. Daardoor sta je positiever en relaxter in het leven. Je voelt beter aan wat je nodig hebt, je wordt weerbaarder voor stress en je contacten worden beter. Dat maakt het leven heel wat leuker, makkelijker en relaxter. Ook tijdens een crisis. 

Drie-in-gesprek---Mettamind

Deze training heeft me weer lucht gegeven waardoor ik
‘s nachts niet meer lig te piekeren en me veel meer
geaard voel. Kernwoord voor mij is compassie.

Corine vd. B.
Beleidsmedewerker Provincie Noord Holland

OF LEES EERST NOG EVEN VERDER… 

Ik hoef mezelf niet meer te veranderen. Ik vond vaak dat ik niet goed genoeg was, na deze training ben ik minder streng voor mezelf geworden. Ik kan meer afstand nemen van boosheid. En als ik dan toch een keer boos word, straf ik mezelf niet meer zo af.
Ik ben echt gaan voelen dat ik in essentie ok ben.

– Hiske vd B.

Probeer het. En dan zeker bij Wineke. Omdat ze bevlogen en enthousiast is. Met een gezonde dosis humor.

-Martijn B. Freelance Research Consultant

Opzet Compassie Training

We volgen het 8-weekse stramien van de mindfulnesstraining waardoor de sessies heel vertrouwd zullen aanvoelen en je alles snel zult oppakken. We doen mindfulness- en compassie meditaties, er is educatie, we doen oefeningen en er is uitwisseling van ervaringen. Ook krijg je audiobestanden, werkbladen, een werkboek en De Metta Cirkel mee om thuis mee te oefenen.

WAT KRIJG JE?
  • 8 sessies van 2½ uur
  • Oefendag van 4 uur
  • Twee boeken:
    Compassie in je Leven (Koster & Van Den Brink), twv € 27,-
    De Metta Cirkel, handboek voor onbezorgd leven in de 21ste eeuw (Wineke van Aken), twv € 20,-
  • Audiobestanden met begeleidende meditaties.
  • Werkbladen voor thuis oefenen.
  • Optioneel:
    Persoonlijke coachingssessie van 30 min halverwege de training.
    Nagesprek van 30 min. over hoe verder na de training.
NA AFLOOP VAN DEZE TRAINING
    • Heb je beter contact met jezelf.
    • Kun je jezelf beter accepteren zoals je bent.
    • Ben je milder voor jezelf.
    • Is er minder ‘moeten’.
    • Voel je beter aan wat goed voor je is en wat je wilt.
    • Gun je jezelf meer rust en ontspanning.
    • Ben je meer tevreden met wie je bent en wat je hebt.
    • Zijn je relaties diepgaander en betekenisvoller.
DATA 2022

We geven de compassietraining 4x per jaar:

  • 13 jan. t/m 3 maart + 26 feb.
  • 24 mei t/m 12 juli + 3 juli
  • 8 sept t/m 27 okt + 16 okt.
  • 3 nov t/m 22 dec. + 17 dec.
TIJDEN
  • Avondsessies: 19:00 – 21:30 uur
  • Oefendag: 09:30 – 13:30 uu

We zijn flexibel in locatie en het minimaal/maximaal aantal deelnemers, en kunnen sowieso van start gaan. Ons motto is om niet te wachten maar te bouwen. Aan een mooie toekomst voor onszelf en onze naasten.

LOCATIE

Centrum De Roos
PC Hooftstraat 183 (Vondelpark)
Amsterdam

JOUW INVESTERING
  • Jouw investering: €425,- excl btw (incl btw € 514,25).
  • Als de werkgevers financiert: €970,- excl btw (incl btw € 1173,70)
De-Metta-Cirkel-Wineke-van-Aken

Bij deelname ontvang je
Gratis De Metta Cirkel
t.w.v. €20,- 

MettaMind @ De Roos
Trainingslocatie Amsterdam
(Vondelpark)

Filosofenkamer De Roos

Ik heb geleerd met meer compassie naar mezelf én naar anderen te kijken. Daardoor erger ik me minder en ben ik vriendelijker voor mezelf en voor anderen. 

Janneke K, Sales manager financiële dienstverlener

OF LEES EERST NOG EVEN VERDER… 

Ervaringen

Lees hieronder hoe deze training anderen heeft geholpen blijer en positiever in het leven te staan.

Klik op het kruisje voor het hele verhaal.

Hiske leerde het imperfect in zichzelf te omarmen en te voelen dat ze ok is. Daardoor was ze niet alleen milder voor zichzelf maar ook voor anderen. Daarin wil ze ook een voorbeeld voor haar kinderen zijn.

Ik had gedacht dat deze training over mildheid zou gaan. Over liefdevol zijn en positiviteit en ik was van plan daarmee een perfecte versie van mezelf te creëren. Maar de compassietraining bleek veel meer te gaan over het omarmen van het imperfecte in mezelf.

Dat gaf me heel veel rust. Ik hoefde mezelf niet meer te veranderen, vond minder vaak dat ik niet goed genoeg was. Ik werd minder streng voor mezelf en kon meer afstand nemen van boosheid. En als ik dan toch een keer boos werd, strafte ik mezelf niet meer zo af. Ik ben echt gaan voelen dat ik in essentie ok ben.

Doordat ik niet meer streef naar de perfectie in mezelf kan ik ook milder zijn naar anderen. Vooral naar mijn kinderen. Ik ga nu ook veel opener een gesprek in, vul minder voor de ander in.

Tegelijkertijd was deze training voor mij een verdieping van de mindfulness training die ik ook bij MettaMind heb gedaan. Mindfulness valt nu meer op zijn plaats. Ik vond het ook fijn met een groep te trainen en daar energie uit te halen.

De training bij Wineke voelde heel veilig en vertrouwd. Ik vind het heerlijk hoe zij omgaat met meditatie. Wineke kan goed lichtheid en verdieping combineren. Naast het serieuze is het ook luchtig en hebben we veel plezier. Wat het makkelijk maakt om de diepte in te gaan. Ik kan de training bij Wineke iedereen aanbevelen.

Hiske

Marloes realiseerde zich tijdens de training hoe streng ze voor zichzelf was en dat ze dacht dat anderen ook zo streng naar haar keken. Maar dat bleek allemaal heel anders in elkaar te zitten.

Ik wilde wat liever voor mezelf zijn, niet zoveel moeten en mezelf meer meditatie en meer rust gunnen.

Tijdens de training ontdekte ik pas hoe streng ik voor mezelf was. Toen ik me daar bewust van werd, voelde ik dat ik helemaal niet zo negatief hoefde te zijn. Ik ben wél ok.

Ik dacht ook altijd dat anderen heel negatief over me waren, ook deze gedachten klopte helemaal niet. Anderen waren helemaal niet zo negatief over mij.

Ook ben ik veel milder tegen mijn gepieker aan gaan kijken.

Vroeger werd ik heel boos op mezelf als ik weer aan het piekeren was, maar nu denk ik alleen maar ‘O, daar is het piekeren weer…’. Zonder dat ik daarover oordelen.

Ik ben ook vaker gaan mediteren, en op een andere manier. Met minder moeten. Ik kan gedachten er nu ook ‘laten zijn’, in plaats van dat ik ze steeds maar probeer weg te duwen. En ik mediteer nu niet alleen als ik me slecht voel, maar ook als ik me goed voel. Wat het mediteren veel fijner en makkelijker maakt.

Ik vond Wineke een fijne trainer. Ze straalt veel rust uit. Er is geen gehaast en we kregen alle ruimte om door te praten over een oefening als we dat wilden. Ze heeft ook een hele fijne stem wat het heel prettig maakte om haar meditaties te doen.

 Marloes

De Compassietraining heeft Josée veel eye openers gegeven. Sommige waren best confronterend, maar ze kreeg de tools om daarmee om te gaan. Ze ergert zich nu veel minder en het contact met anderen is intenser geworden. Ook begrijpt ze nu veel beter waar mindfulness over gaat.

Ik wilde graag minder last hebben van ergernissen, tevreden in het leven staan en mindfulness verdiepen en leren het toe te passen in de buitenwereld. En dat heb ik er ook echt uitgehaald.

De Compassietraining overtrof mijn verwachtingen. Het heeft me veel rust gegeven. Ruimte, lichtheid, helderheid, mildheid, dat zijn voor mij de kernwoorden van de training. Het contact met mensen is intenser geworden. Als het even wringt, dan schrik ik daar niet meer zo van. Ik heb het vertrouwen gekregen dat het wel weer goed komt.

Ik ga nu ook vrijer met mensen om. Mijn behoefte aan controle is minder geworden. Ik erger me minder en ben meer gaan relativeren. Niet alles wat er gebeurt hoeft tot actie te leiden, en ik besteed minder tijd aan zaken die eigenlijk niet zo belangrijk zijn.

De training heeft me echte eye openers gegeven. Ik ontdekte oude patronen, wat soms best confronterend was, en kon met mildheid, zonder zelfkritiek, erkennen waar het vandaan kwam. Ik heb de handvatten gekregen om hier op de juiste manier mee om te gaan.

Ik ben ook beter gaan begrijpen waar mindfulness over gaat. Je past bij de Compassie training echt toe wat je met mindfulnesstraining leert. Voelen wat er van binnen gebeurt en daar wijs en mild op reageren.

Ik ken Wineke van een eerdere mindfulnesstraining en ik ben ook met haar naar een retraite in Italië geweest dus ik had alle vertrouwen in deze training. Haar stijl spreekt me erg aan. Door haar zakelijke achtergrond is het nergens zweverig en ze spreekt rustig en weloverwogen.

Joseé

OF BEKIJK EERST NOG EVEN DE MEEST GESTELDE VRAGEN

Deze training volgen was voor mij
niet eenvoudig. Door de lieve benadering van Wineke
heb ik de training als zeer prettig ervaren.
Ik kan het iedereen aanraden.

Karin O.

Enorm bedankt voor alles.
Het waren voor mij waardevolle weken die me
weer dichter bij mezelf hebben gebracht.

D.M.
Consultant Amsterdam 

Vragen?

Wellicht staat jouw antwoord hieronder.

Is deze Compassietraining een vervolg op de Mindfulnesstraining?

We volgen het stramien van de MBSR mindfulnesstraining: 8 wekeljijkse sessies met compassie-oefeningen doen, het uitwisslen van ervaringen (voor wie dat wilt) en er is is educatie. Drie pijlers die heel effectief zijn gebleken in het veranderen van patronen wat je gaat helpen om goed voor jezelf te zorgen en de kwalteit van je leven te verbeteren. Omdat je al ervaring hebt met mindfulness zul je in korte tijd grote stappen kunnen maken.

Is deze training luxe of noodzaak?

We leven in een behoorlijk stressvolle tijd met typische 21ste eeuwse uitdagingen die ons best somber kunnen maken. Denk maar aan de klimaatverandering, de coronapandemie, de druk van social media, de overload van (fake) informatie, sociale ongelijkheid en veel onzekerheid over de toekomst. Compassietraining voorkomt dat je hierdoor uit balans raakt omdat je je gaat verbinden met de veiligheid en geborgenheid die je in jezelf aanwezig is. Daardoor ben je minder afhankelijk van de gebeurtenissen om je heen en kun je het geluk uit jezelf halen. In deze onzekere turbulente tijd misschien wel belangrijker dan ooit.

Maakt compassie mij niet lui? Kan ik niet beter mezelf streng toespreken om mezelf in beweging te zetten?

Dat denken we vaak, maar hoe zou het zijn als je partner de hele dag tegen je zegt dat je te dik bent, je baas steeds maar klaagt dat je slecht werk aflevert en je ouders voortdurend mopperen dat je onvoldoende presteert. Want als je er bij stil staat zo kritisch zijn we vaak over onszelf. Onderzoek wijst het uit, en waarschijnlijk ervaar je het zelf ook: je bent veel gelukkiger en je haalt veel meer uit jezelf als je vriendelijk tegen jezelf praat (net zoals je tegen een kind zou praten) en er begrip voor hebt dat je ook maar een mens bent en dat je ook maar je best doet om gelukkig te zijn.

Ik heb geen tijd om te oefenen, is deze training dan wel wat voor mij?

In deze training krijg je zulke waardevolle informatie en oefeningen aangereikt die je nergens anders hoort. Het zal hoe dan ook je leven op een positieve manier veranderen.

Hoezo moet ik ‘naar binnen’ om gelukkig te worden? Dat is eigenlijk niet mijn ding...
Binnen is de plek waar alles begint. Stress ontstaat in je hoofd en daar moet het opgelost worden. Al het andere is tijdelijk! Alleen moet je dit wel mindful en met compassie doen. Want als je ermee in gevecht gaat je de stress die door het denken (je gedachten) ontstaat, proberen op te lossen met nog meer denken (door er andere gedachten tegenover te zetten). Maar dat werkt niet. Je kunt niet veranderen op wilskracht. Als dat zou werken, was je allang van de stress afgeweest.
Ik ben veel te onrustig om te mediteren. Is dit dan wel iets voor mij?

Iedereen kan het leren. Het is een vaardigheid van de geest die je kunt trainen. Net zo goed als je een nieuwe taal kunt leren spreken of een nieuw instrument kunt leren bespelen. In het begin kan het wat onwennig zijn. Gewoon, omdat het nieuw is voor je geest om even helemaal niets te (hoeven) doen. Laat je daardoor niet afschrikken. Als je daar eenmaal aan gewend bent, zullen nieuwe deuren voor je opengaan. 

Heb je nog vragen? Stuur ons hier een mailtje.

Of, als je genoeg weet, schrijf je dan hieronder in.  

INSCHRIJVEN