De basis:

De 8-weekse MBSR Mindfulness Training Amsterdam

Onbezorgd leven in de 21ste eeuw

Data eerstvolgende MBSR mindfulnesstraining Amsterdam:
  • 8 woensdagen: 2 juni t/m 28 juli + 17 juli
  • Er is geen les op 7 juli

Geheel corona proof. We volgen de richtlijnen.

Locatie
MettaMind traininglocatie De Roos
PC Hooftstraat 183, (Vondelpark)
Amsterdam

Tijd
 19:00 – 21:30 uur

Jouw bijdrage: €425,- excl btw (incl btw wordt het € 514,25)
(vergoeding door verzekeraars).
Werkgevers: € 970,- excl. btw (incl btw wordt het €1173,70)

Ook individueel (zie onderaan) en Engelstalige mindfulness trainingen

Mindfulness Trainingen

Herken je dit?

Je hebt je leven goed op orde, maar toch kun je er niet van genieten.

Je voelt je opgejaagd door je agenda en je to-do lijst. Je put jezelf uit met al je verantwoordelijkheden en verplichtingen en je hebt last van alle prikkels die 24/7 op je afkomen. Je voelt de druk te moeten voldoen aan de verwachtingen van anderen, het altijd maar bereikbaar moeten zijn en je vind het moeilijk voor jezelf te kiezen. En misschien begint je lichaam al te protesteren. Met pijntjes, slecht slapen en vermoeidheid… Je wilt niet uitvallen.

Waar je naar verlangt is rust in je hoofd en rust in je leven.

Je zou willen dat het piekeren en zorgen maken een keertje stopt. Dat even helemaal kunt ontspannen en toekomt aan de dingen die jou echt voldoening geven. Zodat je gezond en gelukkig gaat leven. Het leven is te kort en te waardevol om het zomaar aan je voorbij te laten gaan.

Dat kan echt anders!

Deze MBSR Mindfulnesstraining in Amsterdam gaat je leren omgaan met al die stressvolle gedachten en emoties. Zodat je rust vindt in je hoofd en kunt voelen wat je lichaam je vertelt. Dat gaat je helpen goed voor jezelf te zorgen en gezonder en gelukkiger te leven. Maar dat doe je zonder je hoofd te verliezen. Want je moet wel met beide benen op de grond blijven staan.

Samen met een goed plan kom je stap voor stap tot het leven waar jij gelukkig van wordt. 21ste eeuwse vaardigheden die we zo hard nodig hebben in een wereld die zoveel van ons vraagt.

Wineke-jouw-coach


Juiste keuzes maken

Deze cursus helpt je op een hele prettige manier weer in contact te komen met jezelf waardoor je de juiste keuze’s kunt maken. Daar heb je de rest van je leven profijt van.

Judith H.


Minder in mijn hoofd

Ik ben minder in mijn hoofd gaan zitten en meer naar mijn gevoel gaan luisteren. Dat raad ik iedereen aan die in een moeilijke situatie zit.

Shelly P. Styliste kledingbedrijf.

Voor wie?

Hieronder de meest voorkomende doelstelling van mijn cursisten. 
Ook die van jou?
  • Meer in het NU aanwezig zijn
  • Minder piekeren en zorgen maken.
  • Gedachten kunnen loslaten en dingen kunnen accepteren.
  • Grenzen aanvoelen.
  • Beter luisteren naar je lichaam.
  • Meer genieten.
  • Meer rust.
  • Beter ontspannen.
  • Angstige gedachten kunnen loslaten.
  • Meer zelfvertrouwen krijgen.
  • Makkelijker keuzes kunnen maken.
  • Beter slapen.
Dit zijn haalbare doelen!

Mindfulness is geen rocket science. Het is een vaardigheid van de geest die je kunt trainen. Net zoals je een nieuwe taal kunt leren of een nieuw instrument kunt leren bespelen. En je hebt er de rest van je leven profijt van.
.

Je behaalt de beste resultaten als je…
  • Echt wilt dat er iets verandert.
  • Uit je comfort-zone durft te stappen.
  • De bereidheid hebt om naar je eigen denk- en gedragspatronen te kijken.
  • Tijd vrij maakt om te oefenen.
  • Open staat voor iets nieuws.
Wineke van Aken

 Heel fijn om elke week naar de training te gaan, wetende dat je elke week mindvoller wordt.

Marjo P. Beeldend Kunstenaar

Opzet MBSR Mindfulnesstraining Amsterdam

We volgen het wetenschappelijk onderbouwde MBSR curriculum, precies zoals Jon Kabat-Zinn het in 1979 heeft ontwikkeld. Het programma is zo goed doordacht dat het in de afgelopen veertig jaar nauwelijks is veranderd. Inmiddels worden over de hele wereld MBSR mindfulnesstrainingen gegeven en kun je wel spreken van een mindfulness movement. Hier leer je wat Jon Kabat-Zinn zo geniaal heeft bedacht en wat wetenschappelijk is onderbouwd.

De training bestaat uit 8 wekelijkse sessies van 2 1/2 uur plus een oefendag. Educatie wort afgewisseld met oefeningen, het uitwisselen van ervaringen en feedback.

Wat krijg je?
  • 8 sessies van 2½ uur (19:00 – 21:30 uur)
  • Oefendag van vier uur (09:30 – 13:30 uur)
  • Werkboek
  • 4 audiobestanden om thuis mee te oefenen.

Alle data 2021:

  • 8 Woensdagavonden 2 juni t/m 28 juli (beh 7 juli) + 17 juli
  • 8 Dinsdagavonden 7 sept t/m 26 okt + 16 okt
  • 8 Dinsdagavonden 2 nov. t/m 21 dec. + 11 dec. 

Locatie

De Roos, PC Hooftstraat 183 (Vondelpark), Amsterdam

Jouw bijdrage

  • Particulieren: €425,- excl btw (incl btw € 514,25)
  • Bedrijven: € 970,- excl. btw (incl btw wordt het €1149,50)

Armen-schouderhoogte

Steeds meer verzekeraars vergoeden een MBSR Mindfulnesstraining. Vaak een bedrag tussen de € 100,- en € 350,-.

Ook zien steeds meer werkgevers het belang van mindfulness op de werkvloer. Zeker in deze tijd. Wellicht ook die van jou?

Geadviseerd wordt om gedurende de training gemiddeld een uur per dag tijd te nemen voor het oefenen.

Entree De Roos
Filosofenkamer De Roos

MettaMind trainingslocatie Amsterdam (Vondelpark)

Gratis ‘Mindfulness – Introductie’ gesprek

Wil je weten hoe mindfulness jou kan helpen om weer rust en overzicht in je leven te krijgen en hoe je de dingen kunt gaan doen die jou gelukkig maken?

Boek dan een gratis ‘Mindfulness Introductie’ – sessie. Online, in de MettaMind studio in Centrum Amsterdam, in de tuin in Amsterdam Geuzeveld of tijdens een wandeling in het park.

Je ontdekt de kracht van mindfulness en hoe je het kunt toepassen in het dagelijks leven. 

Zodra ik je mail heb ontvangen neem ik, uiterlijk binnen twee werkdagen, contact met je op. Je ontvangt automatisch een kopietje van je bericht. Mocht je nog niets hebben ontvangen, check dan je spambox.

Ja, ik wil graag een gratis 'Back on Track' - sessie

OF LEES EERST NOG EVEN VERDER…

Wat bereik je met een mindfulness training?

  • Je leert je gedachten en emoties observeren als ‘gebeurtenissen in de geest’.
  • Je raakt niet meer verstrikt in je gedachten, maar kunt ze als ‘wolkjes aan de hemel’ voorbij laten gaan.
  • Je stopt met vechten tegen jezelf en je leert de dingen te accepteren zoals ze zijn.
  • Je wordt niet meer meegesleept door je emoties, en als het gebeurt is het minder heftig en sneller voorbij.
  • Je vindt rust in je hoofd
  • Je kunt je beter focussen en je beter concentreren.
  • Zorgen gaan sneller voorbij en het piekeren wordt een stuk minder.
  • Je gaat weer genieten van de kleine dingen van het leven.
  • Je relaties worden betekenisvoller.
  • Je wordt creatiever in het bedenken van oplossingen voor ingewikkelde situaties.
  • Je gaat voor jezelf durven kiezen (zonder egoïstische of ascoiaal te worden).

 

Kortom, je raakt minder snel van slag als dingen fout gaan. Boosheid en verdriet gaan sneller voorbij. Je geniet meer van het leven, van de mensen om je heen en je doet de dingen die jou echt voldoening geven. Is dat niet waar het leven voor is bedoeld?

Neem-contact-op-met-Wineke

ONZE GEEST LEREN KENNEN

In deze overweldigende samenleving waarin de hele dag prikkels op je afkomen, is het knap lastig je eigen plek te vinden. Dat komt omdat het oerinstinct van onze geest vooral bezig is met het zoeken naar problemen, (korte termijn) behoeftebevrediging en het bij de groep horen. En niet met de dingen die ons wezenlijk gelukkig maken.

In de oertijd had dat een functie, maar nu maakt het ons vaak nodeloos gestrest. Ons oerinstinct is helemaal niet gemaakt voor deze 21ste eeuw. Er zijn te veel prikkels, te veel verplichtingen, te veel verantwoordelijkheden en verwachtingen. Te veel sociale media. Te veel digitaal.

Samenwerken met je geest (en stoppen met tegen jezelf te vechten)

Dàt is de reden van jouw stress. Daar kun jij niets aan doen. Your mind is not your fault. Maar je kunt er wel wat aan doen. Door wijs met je oerinstinct om te gaan. Waarom niet nu beginnen? Wat heb je te verliezen? Hoeveel ga je winnen?

 Dit is de enige training waarin je niets fout kunt doen.
Je kunt het ook niet goed doen. Het gaat om jezelf te leren kennen en dat opent velen deuren.

Menno, HR Manager

Vragen? Wellicht staat jouw antwoord hieronder.

Hoe weet ik dat het werkt?

Toen Jon Kabat-Zinn deze training in 1979 ontwikkelde, realiseerde zich dat, als hij de wereld ervan wilde overtuigen dat deze training werkt, hij het wetenschappelijk moest kunnen onderbouwen. Dus hij heeft vanaf het begin de effectiviteit van zijn MBSR mindfulnesstrainingsprogramma onderzocht. De resultaten waren verbluffend. Wat veel wetenschappers motiveerde om verder onderzoek te doen. Het aantal onderzoeken is nog steeds booming. Ook op Google search zul je veel tegen komen. Deze wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit is een van de redenen dat deze training wereldwijd zo is aangeslagen.

Ik ben veel te onrustig, is mindfulness dan wel iets voor mij?

Iedereen kan het leren. Het is een vaardigheid van de geest die je kunt trainen. Net zo goed als je een nieuwe taal kunt leren spreken of een nieuw instrument kunt leren bespelen. In het begin kan het wat onwennig zijn. Gewoon, omdat het nieuw is voor je geest om even helemaal niets te (hoeven) doen. Laat je daardoor niet afschrikken. Als je daar eenmaal aan gewend bent, zullen nieuwe deuren voor je opengaan. 

Ik wil meedoen, maar ik heb het geld niet...

Laat je budget het niet toe? Zou je dan niet even willen sparen? Je zult je investering dubbel en dwars terugverdienen. Al is het alleen al omdat je met mindfulness minder behoefte hebt aan shoppen en afleiding buitenshuis. Gewoon omdat je tevreden bent met wie je bent en wat je hebt. Is dat niet veel meer waard? Ik heb zelf altijd veel geïnvesteerd in training en coaching voor de geest en ik doe het nog steeds. Want daar is toch waar je geluk begint?  

Kan ik niet net zo goed met vakantie om te ontspannen?

Op vakantie gaan kan heerlijk zijn, maar dat effect verdwijnt weer wanneer je thuis komt. Het effect van meditatie is blijvend. Omdat je echt iets veranderd in je hersenstructuur en daarmee in de manier waarop je in het leven staat. Bovendien is het nu vanwege de coronoa crisis veel lastiger om je ontspanning buitenshuis te zoeken. Met mindfulness leer je tevreden te zijn met jezelf en je dagelijks leven waardoor de noodzaak om op vakantie te gaan kleiner wordt. Misschien is dat nu wel belangrijker dan ooit?

Ik zie op tegen het groepsverband. Is dit dan wel iets voor mij?

Het voordeel van trainen in groepen is dat ziet dat jij niet de enige bent met deze problemen. Je ondersteunt elkaar en je leert van elkaar. Bovendien werkt het ook heel krachtig om samen te mediteren. We gaan daarnaast ook niet in op de inhoud in. Mindfulness is het geen therapie. Iedereen bepaalt zelf wat hij of zij wilt delen. Maar je kunt ook kiezen voor een individuele mindfulnesstraining in Amsterdam. We volgen het MBSR curriculum van de groepstraining, maar passen hem aan thema’s die bij jou spelen en jouw beschikbaarheid.

Hoe kies ik een mindfulnesstrainer?

Het mindfulnesstrainersveld is enorm in beweging. Misschien zie je door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk wil je bij iemand terecht komen die goed is en waar je een klik mee voelt. Een paar criteria waar je op kunt letten bij het kiezen van een trainer: opleiding, meditatie ervaring, retraite ervaring, persoonlijke beoefening, belichaming van mindfulness, lidmaatschap van de VMBN cat. 1 (als kwaliteitskeurmerk en voorwaarde voor vergoeding door verzekeraars). Vraag ook altijd om een (telefonisch) persoonlijk gesprek om te zien of er een klik is. 

Werkt mindfulness voor iedereen?

Mindfulness heeft velen zoveel te bieden, maar toch werkt het niet voor iedereen. Je moet je open stellen voor jezelf en bereid zijn om zonder afleiding je eigen patronen te bekijken. Daar is soms wat moed voor nodig. Met vertrouwen in het proces zal mindfulness vanzelf haar werk doen. Mocht je in een hele zware periode zitten en/of depressief zijn, neem dan contact met me op om te bepalen of dit wel het juist moment is.


Professioneel

Met haar vriendelijke en professionele persoonlijkheid heeft Wineke gezorgd voor een eerste stap naar bewuster leven.

Ilona O, Makelaar


Leuk leven

Het zijn de kleine veranderingen die het leven leuk maken. Die kleine veranderingen leer je hier.

Rebecca B, Docent

Jouw trainer:
Wineke van Aken

Wineke van Aken is een VMBN Cat 1 gecertificeerd mindfulnesstrainer en tevens opleider aan het gerenommeerde Instituut voor Mindfulness (IvM), het eerst opleidingsinstituut voor mindfulnesstrainers van Nederland. Daarnaast is Wineke coach/mentor, yoga docent en auteur van het boek ‘De Metta Cirkel’ – handboek voor onbezorgd leven in de 21ste eeuw. 

Wineke heeft een achtergrond van 17 jaar in het bedrijfsleven als marketingcommunicatie adviseur voor  o.a. Sanoma Uitgevers, Rabobank, Gemeente Den Haag en MSL (onderdeel van Publicis, een van de grootste communicatiebureau’s van de wereld). In die tijd kwam ze in aanraking met de kracht van mindfulness. Ze ervaarde hoe mindfulness haar hielp om met stress om te gaan, maar ook om te gaan leven op een manier die haar gelukkig maakt. 

Geënthousiasmeerd door de kracht van mindfulness besloot ze te gaan studeren bij de beste leraren, volgde de mindfulnesstrainersopleiding aan het IvM en deed mee aan tal van stilteretraites. 

Uiteindelijk was een carrièreswitch onvermijdelijk. Ze begon haar eigen coachingsbedrijf MettaMind om het mindfulness-gedachtengoed te delen dat haar zoveel heeft gebracht. Inmiddels heeft ze meer dan 900 mensen begeleid in hun ontwikkeling naar een mindful, gezond en onbezorgd leven waarin ze de dingen doen die hun voldoening geven. 

Trainer-Wineke van Aken Mettamind

Individuele MBSR Mindfulness Trainingen

Wil je graag persoonlijke begeleiding? Misschien omdat je even niet bezig wilt zijn met anderen? Omdat je wilt inzoomen op belangrijke thema’s die jou belemmeren van het leven te genieten? Wil je af van hardnekkige patronen maar weet je niet hoe en waar te beginnen? 

Dan is een individuele mindfulnesstraining misschien wel wat voor jou. We volgen het MBSR curriculum en maken steeds de link naar jouw dagelijks leven. Door onze gesprekken maar je op korte termijn grote stappen. Je ontdek je al snel waar de stress in je geest vandaan komt en hoe je daar wijs mee om kunt gaan. In alle situaties. Een op jouw afgestemd training op het moment dat het jou uitkomt.

Voordelen van een individueel mindfulnesstraject

Door het een-op-een contact maak je in korte termijn grote stappen.

  • Ik help je jouw gedachten en behoeften onder woorden te brengen.
  • Je krijgt inzicht in jouw persoonlijke situatie: je ziet verbanden en krijgt een gevoel van comfort en stabiliteit in deze onzekere tijden.
  • Je gaat leren luisteren naar de signalen van je lichaam.
  • Je leert in een rustige veilig setting en laad je in korte termijn weer helemaal op.
  • Je hebt een moment voor jezelf, zonder afleiding van anderen.
  • Sessies worden afgestemd op jouw agenda en zijn flexibel in te plannen
Trainer-Wineke van Aken Mettamind

DE STRESS IS ERUIT GEHAALD

Wilma, leidinggevende gemeente

Ik was vooral op zoek naar rust en dacht dat ik zou leren mijn gedachten stop te zetten. Maar dat blijkt helemaal niet te kunnen. Ik heb vooral geleerd stressvolle gedachten te accepteren, me er niet door te laten mee te slepen en ze weer te laten gaan. Het mezelf ankeren’ met mijn adem bleek echt te werken. Het heeft me enorm verbaasd dat aandacht voor je lichaam zo’n positief effect heeft op je geest.

Met deze mindfulnesstraining internaliseer je echt de leerprincipes van mindfulness: een levenshouding van meer zijn met wat er is, minder oordelen (over mezelf en anderen) en ik kan meer loslaten. Voor de training was ik altijd bezig met wat ik allemaal nog moest doen, maar nu realiseer ik me dat ik helemaal niet zoveel moet.

Als ik nu moe thuiskom van een drukke werkdag, geef ik mezelf ruimte om moe te zijn. Ik merk dat ook de gesprekken op mijn werk veel meer ontspannen verlopen. De stress is eruit gehaald.

De begeleiding van Wineke vond ik heel erg prettig en fijn. Knap ook hoe Wineke persoonlijk contact maakt, maar toch ook professioneel afstand houdt. Zij was er om mij te helpen leren. Dat is haar gelukt. Het volgen van een individuele mindfulnesstraining was een van mijn beste beslissingen. Veel dank!

Wilma geeft leiding aan dertig mensen bij een grote gemeente). 

NU INSCHRIJVEN