Achtergrond Mindfulness

Oorsprong van dé 8-weekse MBSR Mindfulnesstraining

Heb je interesse in mindfulness? Wellicht omdat je erover hebt gehoord of omdat je door een specialist bent doorverwezen? En ben nu je op zoek naar meer info maar zie je tussen het enorme aanbod door de bomen het bos niet meer?

Om je wegwijs te maken en je te helpen kiezen, hieronder een toelichting over de achtergrond van deze bijzondere training. Als je wilt kunnen we je hier ook persoonlijk advies over geven. Geheel vrijblijvend. Je zit nergens aan vast.

mindfulness-map

Introductie in Nederland

Deze 8 – weekse MBSR Mindfulnesstraining is dertig jaar geleden door Kabat-Zinn in de VS opgezet. In eerste instantie voor mensen met een chronische aandoening waarvan het ziekenhuis zei: “Sorry, je moet hier mee leren leven”. Jon hoorde echter niemand hen vertellen hoe ze er mee moesten leren leven.

Dat motiveerde hem om een programma op te zetten op basis van zijn eigen ervaringen om hen te leren omgaan met een chronische aandoening en de stress die daarmee samenhangt. Dat programma bleek een groot succes te zijn en wordt inmiddels over de. hele wereld in diverse sectoren van de samenleving gegeven. 

 

Wetenschappelijke onderbouwing

Jon Kabat-Zinn wist dat, wilde hij mensen overtuigen van de effectiviteit van het progamma, hij dit wetenschappelijk moest kunnen onderbouwen. Inmiddels hebben talloze wetenschappelijke onderzoeken de positieve effecten van MBSR aangetoond.

Het is dus niet ‘zweverig’ maar een concrete praktische en wetenschappelijk onderbouwde methode die je gaat leren met je geest om te gaan. Het boeddhisme is ook de enige stroming die de geest als onderwerp van onderzoek heeft genomen.

Lees hier hoe MettaMind met de mindfulnesstraining honderden mensen heeft geholpen met een mindful leven waarin ze de dingen doen die hun gelukkig maakt.

 

Uit het boeddhisme

Kabat-Zinn was een van de eersten die mindfulness uit de boeddhistische context haalde en toegankelijk maakte voor de westerse samenleving. Als techniek om met stress om te gaan, wat voor een stress dan ook. Hij noemde het de MBSR mindfulness training.

 Het is deze training die wij geven. De methodiek is zo goed doordacht èn getest, dat de inhoud in de loop der jaren nauwelijks is veranderd.

Het is ervaringsgerichte training. Een perfecte combinatie van theorie, oefenen en uitwisselen. Steeds met de boodschap, geloof niet wat ik of wat anderen jou vertellen, maar probeer het zelf uit en onderzoek wat waar is voor jou. Wij geven je graag de tools. 

De mind-vaardigheden van mindfulness

  • Je leert gedachten en emoties observeren en accepteren als ‘voorbijgaande gebeurtenissen in de geest’, zodat ze geen grip meer op je hebben.
  • Je wordt je bewuster van automatische denk- en gedragspatronen en je leert de patronen die je blokkeren los te laten of te veranderen.
  • Je leert hoe je in het moment kunt zijn en ervan kunt genieten, in plaats van altijd maar te blijven over het verleden en je zorgen te maken over de toekomst.
  • Je leert hoe je (levens)keuzes kunt maken die beter bij jou en bij de situatie passen.
  • Je leert naar je lichaam te luisteren (in plaats van altijd in je hoofd te zitten) zodat je beter voelt wat je nodig hebt en waar je behoefte aan hebt. Dit helpt om vriendelijk grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren.
  • Je leert omgaan met de informatie-overload, alle prikkels en de vele verwachtingen die op je pad komen, zowel op het werk als privé.
  • Je geest komt tot rust en je ervaart meer ontspanning en geluksgevoelens.

 Mindful leven is een daad van liefde voor jezelf. En voor anderen

Hoe verbetert mindfulness de kwaliteit van je leven

  • Je piekert minder
  • Je slaap beter
  • Je maakt je minder zorgen
  • Je weet beter wat je wilt
  • Je gaat keuzes maken die echt bij je passen
  • Je hebt meer rust in je hoofd
  • Je kunt je beter ontspannen
  • Er is minder ‘anxiety‘ 
  • Je bent creatiever in het vinden van oplossingen
  • Je raakt niet meer zo snel uit balans
  • Het contact met anderen wordt beter
  • Je durft jezelf uit te spreken
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen
  • Je krijgt een beter zelfbeeld 
  • Je geniet meer van de dingen die je doet
  • Je geniet meer van de mensen waar je mee bent. 
  • Je verbetert je gezondheid 

Meer over Jon Kabat-Zinn