Rust in je hoofd, balans in je leven

<

WAAROM JE BETER NIET KUNT HAASTEN

Gepubliceerd op maandag 10 feb 2020 in categorie MBSR 8-weekse Mindfulness training

WAAROM JE BETER NIET KUNT HAASTEN

 

Waarom je beter niet kunt haasten

Doe jij dit ook wel eens? Beheerst rennen door de supermarkt, fietsen door de stad, zo snel als kunt zonder brokken te maken, snel de was in de wasmachine proppen, ’s avonds nog eventjes een paar mails doorwerken, nog even een offerte afronden…

Snel zijn lijkt misschien heel effectief, ik was er vroeger zelfs erg trots op dat ik zo snel kon schakelen,maar je betaalt er wel een prijs voor. Je lichaam kan namelijk niet het onderscheid maken tussen haasten vanwege je lang to do-lijst of haasten omdat je achterna gezeten wordt door een tijger. Wanneer je haast maak je stresshormonen en wanneer die onvoldoende kunnen afvloeien (doordat je je rust niet pakt) raakt je hele hormoonhuishouding ontregelt, met allerlei gezondheidsklanten als gevolg. Daarnaast belemmert haasten je ook de juiste keuzes te maken, want de stress geeft je een tunnelvisie. Zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: ‘the rabbit only sees the rabbit whole’.

Tijdens mijn tijd als consultant had ik meer tunnelvisie dan ik me realiseerde. Zo was ik er op een ochtend van overtuigd dat mijn auto was gestolen en belde ik in paniek in de vrieskoud de politie. Precies op het moment dat werd opgenomen, zag ik in een flits dat ik de avond te voren mijn auto twee straten verderop had neergezet. Of, nog vervelender, tijdens de opbouw van onze stand op een beurs in de RAI reed ik achteruit over de parkeerplaats (in de Alpha Romeo van mijn toenmalige partner waarin je - door de hoge kont nauwelijks achterom kunt kijken, tenzij je 2 meter lang bent), keihard tegen de zijportier van een andere auto. Toevallig net van een collega die net zijn splinternieuwe golf bij de leasemaatschappij had afgehaald. Het gevolg: een enorme deuk in het voorportier en een gebroken ruit en een verhoogde no-claim.

Het lastigste van haasten is het stoppen met haasten. De adrenaline die het veroorzaakt is verslavend. Op momenten van rust, gaat je geest (onbewust) toch weer opzoek naar actie. En vaak zie je niet dat het anders kan. Maar je moet ergens je rust vandaan halen? De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Je geest gaat dit niet voor je doen. Dit zit vast in de patronen van presteren, perfectionisme, geen fouten mogen maken, niemand willen teleurstellen, etc. Hoe kun je dan wel je rust vinden? Door gebruik te maken van een hele andere bron: je gevoel. Je gevoel weet echt wel wanneer je rust moet pakken. En wanneer je nog even lekker kunt knallen.

Als je echt naar je gevoel gaat luisteren wordt het veel makkelijker om de juiste keuzes te maken. Dan kun je echt te gaan leven zoals het leven voor jou is bedoeld, in plaats van dat je geleefd te worden door je to do-lijst en je agenda.

Wanneer je in contact bent met je gevoel kun je echt gaan genieten van het leven. Van een kopje koffie, van de tijd met je kinderen of van een fijn contact, zonder dat je je zorgen maakt over wat je straks allemaal nog moet doen. Wanneer je kunt voelen, zal het lijken alsof je tijd over hebt. En jouw tijd is kostbaar. Jouw leven is kostbaar. We hebben er maar één en daar kunnen we beter maar zorgvuldig mee omgaan.

Op jouw rust én op jouw genieten,

Met metta,

Wineke

Ps Wil jij ook af van jouw stress meer genieten? 16 en 17 maart 2020 start ik weer met een nieuwe mindfulnesstraining in Centrum De Roos. Inmiddels heb ik meer dan 900 mensen mogen begeleiden van een gehaast en gestrest leven naar een leven met meer rust en voldoening.

Meer info: https://www.mettamind.nl/mindfulness-blog/cat/mbsr-8-weekse-mindfulness-training-/

Heb je al een mindfulnesstraining gevolgd? Op 26 februari 2020 begin ik met een Metta Training in Mindfulness, het vervolg op de 8-weekse MBSR mindfulnesstraining.

Meer info: https://www.mettamind.nl/mindfulness-amsterdam/mindfulness-vervolgtraining/

 

<

Reacties

Er zijn nog geen reacties.