Rust in je hoofd, balans in je leven

<

HAVE YOU BRUSHED YOUR MIND TODAY?

Gepubliceerd op zaterdag 1 feb 2020 in categorie MBSR 8-weekse Mindfulness training

HAVE YOU BRUSHED YOUR MIND TODAY?

 

Komen ze jou in januari ook 'lastig vallen'? De goede voornemens? Bij mij zijn dat de gedachten aan: meer bewegen/ minder computer, detoxen, meer vrije tijd nemen en meer leuke dingen doen.


Het bijhouden van mijn meditatiebeoefening staat niet op mijn lijstje. Dat hoeft ook niet. Inmiddels heb ik er een routine van gemaakt. Net zoals ik het tandenpoetsen ooit een routine heb gemaakt. 


Mediteren maakt het leven zoveel makkelijker. Het geeft mij meer rust, meer focus, ik realiseer me steeds beter wat er gebeurt als ergens wrijving ontstaat en hoe ik daarmee om moet gaan. Ik raak minder gefrustreerd als de dingen niet gaan zoals ik zou willen. Teleurstellingen zijn er nog wel, maar ze lossen ook zo weer op.


Wat betekent meditatie voor jou? 

  • Boeit het je of vind je het maar zweverig? 
  • Heb je een eigen meditatiebeoefening? 
  • Zou je het wel eens willen proberen, maar vind je de tijd niet?


Ik hoor regelmatig van oud-cursisten dat het bijhouden van hun beoefening een van de grootste uitdagingen is. Je moet ook ergens je inspiratie vandaan halen. Er is maar weinig in deze wereld dat je uitnodigt om stil te zitten en naar binnen te gaan.
 

De Boeddha zei het al tegen zijn monniken:
 
“Wat je nodig hebt is de sangha (like-minded people), de dhamma (de educatie) en de Boeddha (een leraar).”
 

Met MettaMind wil ik dit graag faciliteren: een community waarin de leer wordt overdragen. Ik geniet enorm van het delen van datgene waar ik zelf zoveel baat bij heb. Het overdragen van de leer -  zoals ik het weer van mijn leraren heb geleerd - verdiept mijn kennis en begrip, en het is voor mij een grote eer dat ik af en toe jullie Boeddha mag zijn. En jullie zijn ook mijn Boeddha's. Ik ben je zeer dankbaar voor het vertrouwen.


Ik wil je met MettaMind graag een liefdevol duwtje in de rug geven om goed voor jezelf te gaan zorgen. Wellicht met behulp van mindfulness/meditatie. Het hoeft echt niet veel tijd te kosten. Al met 10 minuten per dag heb je er profijt van. Anderen hebben daar ook baat bij.
 

Wanneer jij goed voor jezelf gaat zorgen zul je ook beter voor jouw omgeving zorgen.

Wanneer jij begrip hebt voor jouw worstelingen, zul je ook begrip hebben voor die van anderen.

Daarmee maken we de wereld een beetje mooier. 


Met metta,
Wineke

<

Reacties

Er zijn nog geen reacties.